Tuesday, September 8, 2009

Salju Di Danau Rindu...

Baru je pas bergayut ngan na...katanya dia jumpa Zul td...camner lah rupa si zul tu skrg...dah lama dh tk jumpa dia..last sekali masa still duk bangi lg...skrg ni sy kat cni dah 3 thn...lama gak tuh tk jumpa dia...antara kawan yang agak rapat dengan sy kat kolej dulu...sampaikan Az ngamuk ngan sy sbb byk problem yg sy hadapi ngan Az sy citer kat si zul nih n mintak pandangan dia...biasa lah pandangan lelaki n perempuan ni kan berbeza....tp pas pada tuh dah jarang sket citer pd dia sbb Az dh warning apa2 pon problem antara sy dan dia jgn nk gatal2 mintak pandangan org lain..terus direct pd dia jerk...tp payahkan kalo nk cakap stright to the point dgn org yg kita cinta kalo kita tak puas hati...ckp pon nk kena berlapik...silap2 niat nk settle masalah lama last2 masalah baru timbul sbb gaduh hik hik hik...

Tp semer itu dah berlalu...dunia kolej telah lama sy tinggalkan...Az skrg pon dah bahagia dgn dunianya...dah ader baby pon (baru td dpt tau)...alhamdulillah sy bahagia dengan kebahgiaannya sbb itulah yg selalu sy doakan buatnya...dia berhak untuk memperolehinya...moga luka dihatinya kerana sy telah terubat dgn hadirnya insan2 yg bermakna buatnya kini....dia terlalu baik...penyayang...dari segi agamanya pon dia sempurna...masih ingat lg masa kat kolej dulu selalu kena tegur ngan dia sbb tak pakai anak tudung...selalu gaduh ngan dia kalo bab nih..biasalah sy kan jenis yg degil..lagi dia marah...lagi sy nk buat...hik hik hik...time weekand pagi2 lagi dh kena kejut soh solat subuh...kalo p merayap mana2 ngan na n da mesti dia cal tanya dah solat atau blom..kalo time dia cal tu sy tak solat lg mesti kena lecture...pas pd tu konpem la gaduh...sbb sy ni pantang kena marah walau pon sy tahu itu silap sy...degil tak nk ngaku salah sendiri...pastu dia la plak letih kena pujuk...nk tunggu sy tegur dia dulu tak de der...cian dia..dah lah salah sy...dia plak kena pujuk he he he.... masa tu kalo bab agama sy masih bertatih...selalu ambik ringan...dialah yg byk menyedarkan sy...membimbing sy menjadi manusia yang lebih baik...lebih mengenal pencipta...jasanya yg merubah hidup sy sampai mati pon takkan sy lupa...mungkin Allah temukan sy dengan Az sebagai pencetus utk sy lebih dekat dengan DIA...walau pon antara kami tiada jodoh tapi...kerana pertemuan yang Allah aturkan itulah yg telah melahirkan diri sy yg baru...itulah hikmah yg mampu sy rasai....

kadang2 datang jugak angin rindu tu nk merasai balik org kejutkan solat subuh...pastu mengingatkan utk solat...rindukan pemanggil setia jam 7.30 atau 8.00 pagi time weekand sbb dia tahu kalo dia tak cal kompem sy tido balik pas semayang subuh..pastu terpaksalah melayan dia bercakap walau pon time tu takde mood giler nk ckp sbb ngantuk...pastu kena paksa soh mandi...selagi sy tk p mandi...selagi tu la dia duk cal ulang2 kali...sy kalo ngan dia mmg tak reti nk bohong sunat...kalo tak bleh je ckp dah mandi ke sbb dia bknnya nampak pon kan kalo sy tipu hik hik hik...kenapalah sy bleh melukai insan sebaik dia?...bodohnya sy...biasalah manusia kan?...takkan menghargai apa yg ada sehinggalah kita kehilangannya...sy tak pernah pikir pon ttg ini semua sehinggalah bila na bgtau td yg dia dah dpt baby...bila na ckp td automatik satu perasaan halus mengalir dalam jiwa sy....membuatkan sy mengingatinya saat ini... last sekali dia contact sy masa dia nk kawen dulu...masa tu dia ckp kat na nk jugak bercakap ngan sy sebelom dia kawen...dia nk dengar suara sy mungkin utk kali yg terakhir sebelom dia bergelar suami org...lama jugak kami berborak masa tu...walau pon ader getaran dihati ini bila mendengar suaranya...tp sy cuba sembunyikan...biasalah ego tinggi sgt...sy tak nafikan sy mmg ego...itulah kelemahan yg tak mampu sy kikis lg sehingga skrg...

Az cukup beralah dgn sy....cukup memahami sy...menerima sy seadanya walau pon sy terlalu byk kelemahan...tp kenapa sy tak nampak itu semua dari dulu?...sy hanya fikirkan ttg perasaan sy..keserabutan sy...tanpa mengendahkan apa yg dia rasa...sedangkan kalo sy bersabar sedikit dgn ujian yg melanda hubungan kami dan tidak bertindak mengikut perasaan pastinya hubungan kami dpt diselamatkan....ntahlah...mungkin masa tu sy terlalu mentah...byk benda yg sy buat tanpa berfikir panjang...ikut rasa...dan ikut kepala sy jerk....kadang2 terfikir jugak mungkin kekecewaan yg sy lalui dgn pakcik adalah balasan tuhan pada sy sbb melukai Az dulu.. Allah itu maha adil dan dunia ini ader timbal baliknya...sy yakini itu...

Acapkali sy pohon maaf darinya...atas setiap kekhilafan sy pdnya...dari segi zahirnya dia maafkan sy...tp jauh disudut hatinya sy tk pasti...bukan mudahkan?... nk melupakan apa yg org buat kat kita walau pon kita dah maafkan org tu....sy akui itu...sbb sy juga merasainya...walaupon dah memaafkan tp tak mampu nk melupakan...Ya Allah moga Az ikhlas memaafkan sy...moga restuMu senantiasa mengiringi hidup dia dan keluarganya..kurniakan kebahgiaan yg berpanjangan untuk setiap langkahnya....jgn biarkan hatinya dilukai lagi Ya Allah...dia terlalu baik dan sempurna dimataku...jgn la biarkan insan sebaik dia dilukai lagi...Aminnn

2 comments:

lynaleng said...

wahhh kenangan lama ngusik jiwa tol laaa...

Dehearty.... said...

tu la pasal...tambah ngan lagu raya dh start keudara skrg nih makin ngusik jiwa den hik hik hik