ok murid2 hari ini kita sambung pelajaran kita yg tertangguh semalam... kih kih kih... sebagai mukadimahnya ramai yg bertanya kenapa sy happy? kdg2 sy pelik jugak kalo time sy sedih cam takde pon org nk tanya tp bila sy ckp sy gembira begitu ramai yg membzkan body mereka menanyakan kenapa sy gembira? kenapa? mereka tak sukakah kalo lihat sy gembira? bila sy kata takde sebab yg specific mereka tak mau percaya.... nk share ke faktor2 yg membawa kpd kegembiraan ini? takper lah sy cuba berkongsi stkt yg sy mampu kongsi....
First of all, kehadiran beliau dalam hidup sy.... sy tk pasti knpa sy tk bleh nk menidakkan kehadiran beliau menjadi faktor penyumbang kpd kehappyan sy... cara dia, pendirian dia, keyakinan dia... membuatkan sy senang bersamanya.. sedikit sebanyak beliau mengingatkan sy kepada seorg insan yg pernah hadir dlm hidup sy satu waktu dulu.. waktu bersama beliau sy rasa terisi... byk benda yg sy belajar dan diajar. seyesly sy ckp...sy ni bukanlah drp golongan org yg suka melakukan aktiviti bergayut (bergayut tepon tau... bkn bergayut atas pokok...kih kih kih) tetapi dengan beliau walau pon jam telah menunjukkan pukol 3 pg sy seakan pasrah jer... Sepanjang mengenali beliau, saya sering mengikut kata hati. Saya lakukan apa sahaja dengan hati yang ringan sekali. Begitu pasrah bagaikan setiap apa yang saya lakukan itu diredhai......... walau pon beliau sy gelarkan someone without feelings tp knpa sy rasa setiap tindakan beliau itu tidak spt gambaran yg sy bg itu?.. entahlah...arghh tak kira apa pun alasannya janji sy gembira... itu yg lebih penting
Diskusi diteruskan..
------>Sebuah Perkahwinan - bicara beliau ttg hakikat pernikahan menyedarkan sy bahawa byk benda yg perlu diambil kira apabila mahu melangkah ke gerbang itu.. bkn lah atas desakan nafsu semata tetapi persediaan ke arah itu... jika lelaki apakah sudah cukup ilmunya utk membimbing isteri dan bakal anak2 nnti?... tanggungjawab lelaki terlalu berat utk mengemudi sebuah perkahwinan... mampukah ditangani setiap masalah yg bakal timbul kelak?... kerana perkahwinan itu boleh diibaratkan satu perjudian...bagi wanita pulak sudah bersediakah dia utk taat setia kepada bakal suaminya nnti dan menjadi penyokong walau dlm keadaan susah dan senang sekalipun... jgn disebabkan kita melihat org lain berkahwin maka kita pun nk berkahwin tanpa mengambil kira tanggungjawab yg bakal dipikul nnti.... bersediakah sy?
----->suka, sayang, dan cinta - direlatekan dgn topik diatas beliau bertanyakan pendapat sy bolehkan sebuah perkahwinan itu diteruskan berdasarkan hanya perasaan suka? dengan konpiden nyer sy jwb ya! sbb kata sy drp rase suka itu mungkin akan dtg perasaan syg dan terus ke cinta.... dia mengatakan sy menjawab 'mungkin' itu menggambarkan sy spt tidak pasti.....mungkin perasaan syg dan cinta itu akan wujud dan mungkin jgk takkan wujud. kalo mmg syg dan cinta itu wujud slps suka alhamdulillah... tp bagaimana jika perasaan suka sahaja yg ader... bagaimana nnti bila berlaku ujian ke atas rumahtangga itu... anda rasa anda mampu bertahan hanya dgn perasaan suka?... pertanyaan beliau itu membuatkan sy terdiam....sy teringat kembali kata-kata sy pada seorg teman lebih kurang setahun yg lepas... bila dia menyuruh sy menerima someone yg sukakan sy... sy bertanyakan soalan yg hampir serupa... ' akak rasa akak mampu ke mempertahankan perkahwinan akak ni kalo suami akak skrg ini akak pilih hanya berasaskan perasaan suka? (kebetulan waktu itu dia menghadapi ujian dalam perkahwinannya) dia juga terdiam... mmg la kan org yg kawen dengan perasaan cinta pon belum tentu mampu utk hadapi ujian itu.... kalo ada cinta pastinya perasaan kita itu akan lebih kukuh.. walau pon byk ujian yg dtg kita pasti akan dpt hadapinya... rasa cinta itu membuatkan kita rela berkorban, mewujudkan perasaan yg tanpa teragak2 utk mentaati pasangan... kalo hanya suka mampu ke kita?.... waaah critical thinking lg... beliau mmg suka memberikan sy topik2 serius tp spt yg sy cakap td sy pasrah jerk... ekekekek
nampaknya sy kena sambung lagi diskusi ini ke part yang seterusnya kerana waktu amat mencemburui sy. jap lagi sy ada meeting... kalo free nnti sy smbung... kalo tk free kita smbung jugak tp tak tahu lah bila...ekekek
3 comments:
huhu...ni dah tahap happy lain dah ni..gud for u miss iera..
alhamdulillah miss iera, sbb saya dah folo blog miss ni dah quite lama jugak.nampak ada kelainan dalam posting2 miss kebelakangan ini. lega rasanya melihat posting yg happy sebegini, slalunya asyik baca ttg kekeliruan dan kesedihan. persoalan miss ttg cinta dan sayang tu ada betulnya...namun ingtlah apa2 hal sekalipun kita kena kembali pada Yg Esa. Saya tumpang happy sekali la sbb miss happy. looks like kehadiran SWF tu betul2 memberi impak yg kuat dalam diri miss. Semoga dia terus menghappykan miss iera...hohoho...
p/s - sapa swf tu? buleh tau ker?
anonymous
happy lain? what do u meant dgn happy lain wahai cik anonymous?
se7en
tq cik se7en...lama tk tinggalkan komen utk sy tup tup hari ini ada..skrg sy tahu betapa kuatnya kuasa happy itu krn ianya bkn setakat mempengaruhi diri sy malah org sekeliling sy juga... bertalu2 msg sy terima dari membe2 yg follow blog ini menanyakan ttg ni... tp seperti jawapan biasa sy pd mereka... biarlah rahsia.. setakat yg mampu sy kongsikan akan sy kongsi yg selebihnya biarlah hati sy saje yg tahu...doakan sy terus gembira.. yup anda betol!apa2 hal sekalipun pon kita kena kembali kepada DIA...
Islam ada menyatakan bhw p'jlnan dlm hidup ini, bagaimana baik maksud dan tujuannya sekalipun, jika Allah tdk mengizinkan, tdk mungkin ia akan tercapai... sy telah melalui satu tempoh yg agar sukar dlm hidup sy... dan hari ini sy mohon utk terus diberi kekuatan utk menghadapi hari2 depan dgn gembira. Biar apapun yg menanti sy di depan cna sy tidak kisah kerana sy tahu ALLAH mengetahui apa yg terbaik utk sy.. yg pentingnya apa yg sedang sy lalui hari ini...
Post a Comment