Sunday, May 31, 2009

Mengapa Jodoh Sampai Lambat Kpd Anda?

Tersenyum sendirian bila mendengar celoteh motivasi oleh Dato’ Dr. Fadzilah Kamsah kat THR pg td..… topiknya mengapa jodoh lambat sampai kepada anda.?

1. Tidak istiqamah – berdoa dengan menutup peluang contohnya ‘Ya Allah Kau temukanlah jodohku dengan syafiq (contoh la), camne pon aku nk shafiq jugak..biar apa pon berlaku biarlah shafiq jodoh aku’... ada ke doa camtu..dalam berdoa kena terbuka, jgn tumpukan pd shafiq tp mintak lah pd ALLAH temukan jodoh kita dengan org yg terbaik untuk kita, bagi agama kita, bagi keluarga kita dan urusan dunia akhirat kita…haaa doa lah mcm tu..

2. Perasaan syg utk tinggalkan dunia kebujangan – bila ada perasaan mcm tu maka Allah juga akan teragak2 utk memberikan jodoh utk kita. Bimbang la kot2 nnti bila bg jodoh kat kita.. kita tak bersedia nk tinggalkan dunia kebujangan tu… so kena betol2 bersedia tinggalkan zaman bujang utk menghadapi satu fasa hidup yg baru.. set kan dalam minda aku sudah bersedia untuk menghadapi fasa baru dlm hidup aku…

3. Perasaan frust dengan kisah lama – contohnya ‘ aku dh 15 x bercinta, tp jodoh still tk smpai jugak.. pasni aku dh tak mau bercinta lg dah.. aku berserah jer.. kalo ader.. ader lah, kalo takde.. takdelah… ‘ jgn sekali2 berputus asa kerana mungkin Tuhan nk temukan jodoh kita pada percintaan yg kali ke 16 mana tahukan?… so teruskan berusaha, berdoa… selebihnya barulah tawakkal…

4.Perasaan pentingkan kerja – asik bercinta ngan keje.. asik berkasih ngan opis… dlm fikiran asik ingat keje.. keje… keje.. lebih suka bercinta ngan pc di opis…. Tk bleh mcm tu kena balance kan kata beliau...


5.Cepat berputus asa dalm berusaha - contohnya 'aku ni dh mandi bunga 40x tp jodoh tak mau dtg jgk' mandi lg dan lagi dan lagi kata beliau... mungkin Tuhan kata org ni kena mandi bunga 100x baru AKU datangkan jodoh dia.. kalo pas 40x kita dah berenti konpem la jodoh takkan sampai sbb Allah tetapkan slps 100x... so jgn berenti berusaha teruskan dengan usaha yg tak putus2..


Ada lagi rasanya tp sy tak ingat lah….

Entry pasal jodoh lagi…...he he he

ader membe sy ckp blog sy ni mmg tak terlepas daripada persoalan sebegini.. mmg la namanya pon blog sy ni deheartyku… apa yg ader kat hati n berkaitan ngan sy itu lah yg sy tulis… karang sy tulis pasal topik masakan ke (waaa mcm la pandai memasak, hobi sy suka kumpul resepi tapi tak suka masak KIH KIH KIH), menjahit ke… hari2 post resepi (resepi dr org lain la) kat blog ni.. pastu wat entry pasal jahit manik ke, jahit langsir ke ada plak yg kata boring kang ekekek…

terlanjur dah masuk topik ni.... TAHNIAH utk adinda Yuslidawati n suami yang selamat diijabkabulkan semalam..selamat penganti baru.. moga berbahagia sehingga ke hujung nyawa.. sowi sayang sebab kakak tak sempat nk tunggu majlis sanding sebab k. na nk balik cepat... nk kena siap2 utk sesi lapor diri dia kat Putrajaya.. k.na dah bertolak ari ni... tak sempat nk tgk wajah adik ipar.. takper lah nnti watie emailkan gambar sanding yerk!...

No comments: