Hati ini terpanggil utk menyentuh mengenai gadis kecil yg bersama sy di dalam gambar di atas... sy menemui dia ketika melawat sepupu di HUSM dua hari lepas...ingin hanya dikenali sebagi Elly... si cilik ini sy lihat cukup tabah... walau pon keadaan dirinya tidak seperti insan normal yg lain namun sikapnya tidak seperti seseorg yg dlm penderitaan... dia seorg yg periang...peramah...dengan sesiapa sahaja dia mudah mesra...
Berasal dari sarawak dan berada di HUSM menjalani rawatan dirinya yg melecur 85% kerana terlibat di dalam kebakaran yang juga mengorbankan dua orang abangnya....ditemani oleh kedua org tuanya yg juga terlibat di dlm kebakaran tersebut tp kecederaan yg dialami parents beliau tidaklah seteruk Elly. Keadaan dirinya cukup menghibakan hati sy... seluruh tubuhnya melecur teruk...Elly tak mampu berjalan... kalo hendak kemana2 mummy dan daddy dialah yg akan mendukungnya...keadaan tubuhnya sy tk tahu nk gambrkan mcm mana.. cuma cubalah anda bayangkan keadaan diri org yg melecur 85% mcm mana?... dlm gambar hanya boleh melihat wajahnya... tp keseluruhan badannya lg teruk dr itu...
Dcni sy bknlah doktor utk menyentuh mengenai isu kecederaannya...... tp yg ingin sy katakan ialah mengenai semangat yg ditunjukkan anak kecil ini. Pada mulanya sy hanya memandang dia dari jauh... kebetulan katilnya berhadapan dengan bilik yg menempatkan Mira... sy melihat dia riang menyanyi sesambil berborak ngan org
kelilingnya... sy hanya memerhati setiap tingkah lakunya.. sy tanyakan pd umi kenapa dengan dia?..umi ceritakan serba sedikit ttg dia.. kebetulan Ibu Elly tu jgk seorng yg peramah dan dia selalu dtg berborak ngan umi..Pas lama hanya memandang dari jauh sy tergerak hati utk merapatinya.... sepupu mendahului sy bersembang ngan Elly...sy hanya mendengar setiap patah perkataan yg keluar dari mulutnya... setiap jawapan kpd soalan yg sepupu sy tanya dijawab dengan penuh keyakinan... sepupu sy tanya kenapa dgn dia? dia bercerita dari A to Z.... sepupu tanya tak sakit ke? dia kata sakit jgk... tp kalo sakit sgt ubatnya dia akan dengar lagu.. dgn cara tu dia rasa kesakitan tu kurang sket... seeee? camne ank kecil yg hanya berusia 7 tahun bermotivasi dengan dirinya?....hanya dgn lagu..
Pas sepupu sy berlalu dari katil Elly.. sy duduk disebelahnya... sy ckp kat dia 'kakak nk ambik gmbr ngan Elly.. nk tak?' dia kata 'nak nak nak'.... dengan penuh keyakinan.. mummy dia hanya tersenyum memandang sy... pas pd gambar diambil dia kata nk tgk gambar tu.. sy tunjukkan pd dia... dia hanya senyum melihat gambarnya yg dirakamkan dlm hp sy...sy kagum sgt dengan dia.. kalo org lain mungkin dh tak sanggup nk melihat wajah sendiri dlm keadaan begitu... tp dia.... tetap bangga walau pon dirinya ader kekurangan...dari ctu sy belajar sesuatu yg tersirat bahawa kita sebagai makhluk Tuhan ini sepatutnya bersyukur dengan setiap apa yg Allah kurniakan buat kita.. walau ada kekurangan sekali pon tak bleh menjadikan kekurangan itu sbg satu alasan utk membuatkan kita merasa rendah diri...setiap apa yang Allah jadikan itu ada sebab musababnya... di ctulah kita kena muhasabah diri...
Ibu Elly juga sy lihat seorang yg kuat semangat... mungkin semangat itu lah yg tumpah ke dlm diri Elly... kehilangan dua org ank.. dan terpaksa menerima kenyataan anak yg satu2nya terselamat tidak lagi sempurna seperti anak2 org lain...tp dia still bleh terima..redha mungkin (itu yg dpt sy lihat dari mata kasarlah... dlm hatinya tak siapa yg tahu)... walau pun dia bukanlah sebangsa dan seagama dgn sy tp tak salah rasanya sy jdkan dia sbg pemberi semangat utk sy melalui hari2 depan seandainya menghadapi ujian hidup.. . kalo ditakdirkan semua itu berlaku kpd kita... mampu ke kita menerimanya?... sy tk bleh nk pikirkannya sbb ianya tak berlaku kpd sy... sbb itulah kita hanya mampu merasai sakitnya bila kita benar2 berada didalm situasi tersebut... kata org berat mata memandang berat lagi org yg menanggung tuh...
Kadang-kadang sy terpikir.. ujian kecil yg Allah berikan pon kadang2 sy dh rasa berat... camne lah kalo ujian sebesar tu sy nk hadapi?... tp Al-Quran pon ada kata.. Allah takkan uji kalo tak sepadan dengan kemampuan kita..ermmm....DIA hanya menguji kepada hamba2Nya yg mampu menghadapi ujian tu....ermm....semoga sy pon akan sekuat dan setabah Elly dan mummynya dlm menghadapi hari-hari depan yg masih sy tk pasti apa akan berlaku...
utk Mira jugak... moga dia dpt jdkan Elly sbg contoh utk dia pulihkan keadaan dirinya...mlm td kakak dia ckp dia still tk bleh terima kenyataan.. dia asik ckp dirinya dh cacat...masa nk blk hari tu sy tk dpt nk menahan air mata ni bila dia pegang tangan bunda sy tak bg bunda sy blk... sambil menangis dia ckp nk bunda sy temankan dia kat ctu... sebaknya hati sy... semer yg ader dictu termasuklah umi dan adik2 sy menangis melihatkan apa yg berlaku... bunda sy dh tak bleh nk ckp apa hanya mampu menangis dan memegang tangan Mira... sy cuba kuatkan hati.. sy pegang tangan kanannya.... sy ckp kat dia.. 'kakak jgn nangis...kalo kakak nangis nti lmbt sembuh...kalo lmbt sembuh camne kakak nk balik cpt kat umah Mak nah?' (dia dh ckp kat umi.. dia tak mahu lg tinggal kat umah dia... mungkin rumah itu meninggalkan kenangan pahit buat dirinya... pas kuar hospital dia kata nk tinggal kat umah sy)... Sy kdg2 tak percaya yg situasi yg sebelom ini hanya sy lihat kat dlm TV berlaku kat dlm family sy...berlaku dihadapan mata sy....
Itulah kehidupan...bak kata ader satu lirik lagu tu...sy tk pasti lagu apa dan sape penyanyinya...tp.. sy sukakan liriknya....
dunia banyak ceritanya Selagi bernyawa
Ada saja kerenahnya
Yang indah hanyalah bahasa Disebut dibaca
Gurindam serta seloka
Namun kenyataan hidup masih tetap sama
Tidak kira walau di mana...Tepuk dada tanya selera
Amalan biasa.

2 comments:
simpati kat adik tu...:(:(
haah kan?...kecik lg dh terpaksa melalui itu semua...dia petah sgt k.lyn...sy suka sgt tgk time dia buat konsert kat atas katil dia... dia nyanyi kuat2 ikot lagu kat hp mummy dia...so sweeeet...insaf sgt bila tgk dia...:(
Post a Comment